Van kolen naar vitamines

Toen ik een kleuter was, stopte de Nederlandse Staatsmijnen met het produceren van kolen. Ze gingen verder als DSM en stapten in mijn pubertijd in de kunstmest en petrochemie. Ik was volwassen toen het door innovaties en slimme overnames aanlandde bij de zogenaamde Nutrition en Performance materials. Van kolen naar vitamines en andere life-scienceproducten. DSM heeft zich in die jaren verschillende keren opnieuw uitgevonden. Het is altijd de winter doorgekomen. En hoe! De resultaten liegen er niet om! In de jaarverslagen kun je de volgende lente alweer door geknepen oogharen ontwaren.

 

De vier seizoenen van de S-curve

Ieder bedrijf groeit volgens de seizoenen van de S-curve*. Dat is een snoeiharde waarheid die in de 17e eeuw net zo goed voor de VOC gold, als nu voor DSM, Google, Sligro, Comstratos, Van Maanen Bakkers, of Landgoed Tespelduyn. Het is dan ook interessant en leerzaam om te kijken waar jouw bedrijf zich op dit moment bevindt op die S-curve.

 

In de winter is het afzien. Je bent net begonnen met je bedrijf óf moet snel een nieuwe list moet verzinnen om afglijden, en wellicht faillissement, van je onderneming te voorkomen. Het credo is: Investeren leidt tot groei. Dus: vooral kiezen wat je niet gaat doen.

De lente brengt de kriebels van groei en enthousiasme. Je bent met je bedrijf uit de startblokken en moet nog wat meer investeren om werkelijk te gaan pieken en cashen. Maar de gang zit erin en je ruikt de zomer al.

Dan komt de zomer. Je bedrijf loopt best lekker, de grootste aanloopinvesteringen zijn gedaan en het is tijd om te oogsten. In dit seizoen structureer je je organisatie om de lopende oogstperiode optimaal te benutten en vooral maximaal te verlengen.

Maar hoe goed je ook bezig bent, de herfst komt zonder twijfel op de deur van je bedrijf kloppen. Je onderneming is even de draad kwijt. Actie ondernemen is noodzakelijk, eigenlijk ben je al rijkelijk laat met reageren. De vraag is: wat ga je doen? Negeer je het kloppen op je deur of neem je de tekenen van groeivertraging serieus en ga je handelen?

Zie daar de vier seizoenen van jouw bedrijf én van Google! Ze zijn echt hetzelfde, en golden net zo goed voor de VOC als voor jouw bedrijf in 2018!

 

De S van strategie  

De S-curves laten zien hoe je de continuïteit van je bedrijf waarborgt: plak telkens nieuwe S’jes aan elkaar, zodat je niet langzaam maar zeker afglijdt. Bij een nieuwe S hoort een nieuwe of aangescherpte strategie. Die ontwikkel je vooral in het late voorjaar en in de zomer. Gek genoeg zijn dat periodes waarin de bomen tot in de hemel groeien. Waarom zou je je zorgen maken over de herfst en winter? Maar vergeet niet: succes is de moeder van al het falen. Die herfst en winter komen honderd procent zeker langs. Maar het is ook honderd procent zeker dat je ze gewoon overleeft, als je op tijd de juiste kleding aantrekt. Niet indutten dus, maar kom op tijd in actie!

 

KJECC: simpel en doeltreffend als de S-curve

Mijn eigen KJECC-methode werkt als de S-curve: ze laat op een eenvoudige manier zien hoe je commerciële strategie ervoor staat. Met een slimme aanscherping of aanpassing van je commerciële strategie waarborg je de continuïteit van je bedrijf. Wie wil dat nu niet?

Kijk hoe jouw commerciële strategie ervoor staat en waar je heen wilt. Ongeacht in welke fase je bedrijf zich bevindt. Maak een vrijblijvende afspraak! Ik ben er klaar voor!

*Theodore Modis is een Griekse wetenschapper en futuroloog die de S-curve-analysemethode handen en voeten gaf. In Nederland heeft Peter Robertson afgeleid daarvan een stevig boekwerk geschreven waarin hij onder andere ingaat op de toepassing van de S-curve in de natuurlijke groei van bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *